Pierwsza z pięciu zamówionych przez LOTOS Kolej lokomotyw DRAGON została dzisiaj uroczyście przekazana do eksploatacji i o 13.00 wyruszyła w swoją pierwszą trasę z Gdańska-Olszynki do Zduńskiej Woli-Karsznicy.
DRAGON to nowoczesna i zarazem pierwsza od około 25 lat sześcioosiowa lokomotywa elektryczna, jaką wyprodukowano w Polsce. Największym atutem tej lokomotywy jest możliwość prowadzenia pociągów o dużej masie, nawet 5000 ton, na trasach o różnorodnych parametrach technicznych. Dla porównania lokomotywy czteroosiowe są w stanie uciągnąć składy o masie ok. 3,2 tys. ton (wersja elektryczna) i 2,6 tys. ton (wersja spalinowa).
„LOTOS Kolej to najnowocześniejszy przewoźnik kolejowy w Polsce” –podkreśla Henryk Gruca, prezes LOTOS Kolej. – „Aby zapewnić dynamiczny rozwój spółce, na niezwykle konkurencyjnym rynku, musimy stale inwestować, przede wszystkim w tabor. Cieszę się, że LOTOS Kolej wybierając najnowsze lokomotywy do eksploatacji może korzystać z ofert polskich producentów, reprezentujących najwyższą jakość na światowym poziomie”.
„DRAGON przeznaczony jest do obsługi tras dalekobieżnych, trudnych i wymagających – mówi Bartosz Krzemiński, Prezes Zarządu NEWAG Gliwice S.A. – Przeprowadzone przez nas testy potwierdziły, że lokomotywa z postoju potrafi pokonać wzniesienie o nachyleniu 10 prom. prowadząc pociąg o masie 4 000 ton” – dodaje
W 2011 r. LOTOS Kolej, w ramach tzw. eksploatacji nadzorowanej, testowała lokomotywę DRAGON. Eksploatacja potwierdziła dobre parametry pojazdu. W 2012 r., podczas targów InnoTrans w Berlinie, LOTOS Kolej i ówczesny ZNLE Gliwice zawarły umowę na dostawę 5 lokomotyw tego typu. Kolejne cztery przekazane zostaną do 15 maja 2014.
DRAGON to pierwsza taka lokomotywa skonstruowana od podstaw w NEWAG Gliwice. Przeznaczona jest do prowadzenia pociągów towarowych o masie do 5000 ton, z prędkością do 120 km/h. Lokomotywa przystosowana jest do eksploatacji przy zasilaniu 3kV DC. Charakteryzuje się znakomitymi zdolnościami trakcyjnymi, przy jednoczesnym zachowaniu nacisków na oś poniżej 20 ton. Maszyniści prowadzący lokomotywę podczas testów wyrażają się o niej z entuzjazmem.
Do produkcji DRAGONA wykorzystano najnowsze, dostępne w branży kolejowej, jedne z najlepszych na świecie, technologie. Zastosowanie budowy modułowej pozwala na szybką zmianę konfiguracji lokomotywy i przystosowanie jej do odmiennych wymagań eksploatacyjnych klienta.