Podczas dzisiejszej wizyty premier Ewy Kopacz na Ukrainie, w obecności wiceministrów gospodarki Ukrainy i Polski: Romana Kaczura i Andrzeja Dychy, a także szefa Kolei Ukraińskich (Ukrzaliznicy) Maksyma Blanka, doszło do podpisania “Memorandum o współpracy w sferze kolejowego przemysłu maszynowego, badań naukowych, opracowań konstruktorsko-doświadczalnych, prób, inżynieringu i doradztwa w sektorze transportu kolejowego”.
Memorandum podpisali: Rostysław Diomin — Dyrektor Pionu Polityki Technicznej Ukrzaliznycia, Zbigniew Konieczek — Prezes Zarządu NEWAG S.A. i Adrian Furgalski — Wiceprezes Zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Otwiera ono możliwość przygotowania 2–3 letniego programu modernizacji lokomotyw spalinowych.
“Prawie 80% towarów na Ukrainie przewozi się koleją, zużycie taboru wynosi aż 80 proc., co oznacza, że bez odnowienia parku lokomotyw przewozy mogą się załamać — mówi Adrian Furgalski, Wiceprezes Zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR — Memorandum może rozpocząć proces inwestycyjny kluczowy dla ukraińskiego systemu transportowego, gdyż modernizacji może zostać poddanych nawet 150–200 lokomotyw spalinowych” — dodaje.
NEWAG S.A. dysponuje technologią modernizacji lokomotyw szerokotorowych wykonywaną dotąd dla PKP LHS i KOLPREM.
“Posiadamy wieloletnie doświadczenie w zakresie modernizacji lokomotyw spalinowych Od dwóch lat utrzymujemy pozycję lidera w tym segmencie — mówi Zbigniew Konieczek, Prezes NEWAG S.A. — W 2014 roku zmodernizowaliśmy 31 lokomotyw, osiągając po raz kolejny 100 proc. udziału w polskim rynku”.