Dwuczłonowy szynobus dla Kolei Mazowieckich
Jeszcze w tym roku na trasę Tłuszcz – Warszawa Wschodnia – Siedlce – Czeremcha wyjedzie nowoczesny dwuczłonowy Spalinowy Zespół Trakcyjny 222M wyprodukowany przez Newag S.A.
Niskopodłogowy, jednoprzestrzenny pojazd, pomieści jednorazowo ok. 250 pasażerów. Znajdzie się w nim 116 stałych miejsc siedzących oraz ok. 130 miejsc stojących. Wyposażony będzie m.in. w pełny monitoring wnętrza (zwiększający bezpieczeństwo pasażerów), klimatyzację oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej.
Szynobus zaprojektowany został z myślą o osobach niepełnosprawnych. Zastosowane rozwiązania umożliwią wjazd wózków inwalidzkich z peronów 300mm, 550mm, oraz 760mm. Również toaleta przystosowana będzie dla osób o ograniczonej mobilności ruchowej.
Kabina maszynisty spełniać będzie wymagania karty UIC651. Dla zapewnienia bezpieczeństwa ruchu zainstalowane w niej zostaną najnowocześniejsze urządzenia rejestrujące parametry pojazdu, systemy bezpieczeństwa oraz kamery pełniące rolę lusterek i służące do obserwacji przestrzeni pasażerskiej.
Pudło pojazdu to samonośna konstrukcja zamknięta, spełniająca kategorię wytrzymałościową PII – CSN EN 12663 oraz wytrzymałość zderzeniową: 4 scenariusze zgodnie z EN 15227.
18.06.2013 w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego w Warszawie, Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego, Krzysztof Grzegorz Strzałkowski, wicemarszałek i Zbigniew Konieczek, Prezes Zarządu firmy NEWAG S.A. podpisali umowę na realizację pojazdu, który Kolejom Mazowieckim przekazany zostanie do 30 listopada br.
_____
Jest to pierwszy Spalinowy Zespół Trakcyjny, jaki Newag dostarczy Kolejom Mazowieckim. Po raz pierwszy będzie to pojazd dwuczłonowy. Przetarg ogłoszony został 27.03.2013. Cena stanowiła jedyne kryterium wyboru. Koszt inwestycji to ponad 12,6 mln zł.