Aktualności

Nowe Griffiny dla PKP Intercity wyjeżdżają na tory

Inwestycje PKP Intercity nie zwalniają tempa. Flota przewoźnika wzbogaciła się właśnie o 20 najnowocześniejszych w Polsce lokomotyw elektrycznych, które dla PKP Intercity produkuje firma NEWAG. Oznacza to realizację podstawowej, wartej ponad 367 mln zł brutto, części umowy.

Pierwsze lokomotywy elektryczne serii EU160 Griffin przewoźnik odebrał na początku bieżącego roku. Obecnie flota PKP Intercity została wzmocniona już 20 nowymi pojazdami. Tym samym ich producent – firma NEWAG z Nowego Sącza – zrealizował podstawową część podpisanej w maju 2018 roku umowy, która we wrześniu ubiegłego roku została rozszerzona o 10 dodatkowych pojazdów w tzw. prawie opcji.  Wartość kontraktu obejmującego dostawę łącznie 30 lokomotyw wzrosła wówczas z 367,6 mln zł brutto do 551,4 mln zł brutto. Zgodnie z umową pozostałych 10 Griffinów trafi do PKP Intercity jeszcze w tym roku.

Polską gospodarkę napędzają przemyślane i intensywne inwestycje. Od kilku lat jesteśmy ich świadkami na kolei. Kolejne zakupy nowoczesnego taboru przybliżają nas do celu, jakim jest kolej bezpieczna, przewidywalna i komfortowazapewnia Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.

Producent w ramach kontraktu przeprowadza szkolenia dla pracowników wskazanych przez PKP Intercity w zakresie obsługi pojazdów, świadczenia usług ich utrzymania na drugim, trzecim i czwartym poziomie oraz świadczenia usług gwarancyjnych na naprawę lokomotyw na czwartym poziomie utrzymania. Zakup 20 pojazdów w ramach zamówienia podstawowego jest elementem projektu „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” i jest współfinansowany ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, projekt „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnianie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” [POIS.05.01.00-00-0023/17-00]. Wartość przyznanego dofinansowania dla zadania zakupu nowych elektrowozów wyniosła 79 132 679,97 zł.

Unowocześnianie polskiej kolei to sztandarowy przykład tego, jak skutecznie pozyskane
i efektywnie wydawane środki unijne przyczyniają się do rozwoju przedsiębiorstw, jak również służą społeczeństwu, które może korzystać z infrastruktury i usług na najwyższym poziomie
– mówi Małgorzata Jarosińska-Jedynak, Minister Funduszy i Polityki Regionalnej.

Cieszy nas to, że unijne fundusze z powodzeniem przeznaczane są na projekty, które istotnie przyczyniają się do wyrównywania poziomu usług na europejskich rynkach. Proces unowocześniania polskiej kolei z wykorzystaniem środków unijnych pokazuje jak robić to dobrze – wskazuje XX z Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce.

Bezpieczne i szybkie podróże po całej Polsce

20 nowych lokomotyw od początku lipca br. poprowadzi pociągi:

  • TLK Kiev Express relacji Warszawa – Kijów – Warszawa na odcinku Warszawa – Dorohusk – Warszawa;
  • IC Zielonogórzanin relacji Warszawa – Zbąszynek – Warszawa;
  • IC Mewa relacji Warszawa – Szczecin – Warszawa;
  • IC Gałczyński relacji Warszawa – Szczecin – Warszawa;
  • TLK Staszic relacji Warszawa – Kołobrzeg – Warszawa;
  • IC Noteć relacji Warszawa – Piła – Warszawa;
  • IC Czartoryski relacji Lublin – Zbąszynek – Lublin;
  • TLK Zamoyski relacji Piła – Lublin – Piła;
  • TLK Chełmianin relacji Warszawa – Chełm – Warszawa;
  • TLK Kochanowski relacji Chełm – Bydgoszcz – Chełm;
  • TLK Mierzeja relacji Lublin – Kołobrzeg – Lublin na odcinku Kołobrzeg – Bydgoszcz – Kołobrzeg (sezonowy);
  • TLK Wetlina na odcinku Poznań – Lublin – Poznań (sezonowy);
  • TLK Latarnik na odcinku Poznań – Białystok – Poznań (sezonowy);
  • TLK Warta relacji Warszawa – Poznań – Warszawa.

Nowe lokomotywy rozwijają prędkość do 160 km/h. Pozwolą więc efektywnie wykorzystywać zmodernizowane linie kolejowe. Pojazdy serii EU160 Griffin to także najnowocześniejsze lokomotywy elektryczne w Polsce.

Cieszą nas intensywne inwestycje spółek skarbu państwa. Sprawiają one, że podmioty takie jak PKP Intercity są wiarygodnym i rzetelnym partnerem dla licznych dostawców
i poddostawców w Polsce, gwarantując im stabilność realizacji zamówień i rozwój. Pozwala to rosnąć całej gospodarce, a także ośrodkom regionalnym
–  mówi Janusz Kowalski, sekretarz stanu w Ministerstwa Aktywów Państwowych.

Realizowane obecnie przez spółki Grupy PKP inwestycje zakładają całościowe spojrzenie na polską kolej. Dzięki osiągniętemu efektowi synergii nowoczesne pociągi będą mogły w pełni wykorzystać swoje możliwości techniczne na zmodernizowanych liniach kolejowych zauważa Krzysztof Mamiński, Prezes Zarządu PKP S.A.

Moment odbioru wszystkich lokomotyw z podstawowego zamówienia, na które PKP Intercity uzyskało unijne dofinansowanie, to dla nas duża satysfakcja. Ambitny projekt realizowany przez spółkę jest coraz bliższy realizacji i zakończenia się pełnym sukcesemprzekonuje Joanna Lech, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Nowe lokomotywy są silnym wzmocnieniem naszej floty. Pozwolą udoskonalić naszą ofertę na wielu ważnych dla pasażerów trasach, co przyczyni się do dalszego wzrostu popularności naszych usług – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Lokomotywy elektryczne Griffin spełniają wymagania rygorystycznych, europejskich przepisów Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności. Pojazdy są wyposażone w europejski system sterowania pociągiem ETCS poziomu pierwszego i drugiego, który znacząco wpływa na podniesienie standardów bezpieczeństwa na torach i spełnia wymagania IV pakietu kolejowego Agencji Kolejowej Unii Europejskiej, którego przepisy zaczną obowiązywać od 31 października 2020 r. Lokomotywy posiadają również system zdalnej diagnostyki, który pozwala na monitorowanie pracy lokomotyw w czasie rzeczywistym, co przełoży się na ich efektywną eksploatację.

Dzięki naszej współpracy PKP Intercity może pochwalić się teraz posiadaniem najnowocześniejszych lokomotyw elektrycznych w Polsce. Jestem przekonany, że dzięki zastosowanym w nich rozwiązaniom technicznym będą one służyć przewoźnikowi przez długi czas, cechując się wysokim poziomem bezpieczeństwa i niezawodnością – zapewnia Zbigniew Konieczek, Prezes NEWAG S.A.

Największe inwestycje w historii

Zakup 30 nowoczesnych lokomotyw to element konsekwentnie realizowanego największego programu inwestycyjnego w historii spółki. Warty 7 mld zł program „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” zostanie wdrożony do 2023 roku, a jego celem jest modernizacja i zakup nowego taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży. Po zakończeniu programu w 2023 r. tabor przewoźnika będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany, w 94 proc. pociągów będzie dostępna klimatyzacja, a w co najmniej 77 proc. bezprzewodowy internet.