O firmie

Historia

W roku 1869 Rada Mia­sta Nowego Sącza posta­na­wia wysłać do Wied­nia dele­ga­cję (z udzia­łem przed­sta­wi­cieli władz Tar­nowa) w celu pozy­ska­nia wpływowych poli­ty­ków – Fran­ciszka Smólka i Juliana Duna­jew­skiego dla loka­li­za­cji kolei przez Nowy Sącz.

W 1873 roku w Wied­niu Par­la­ment Austro-Węgier decy­duje o budo­wie kolei Tar­now­sko – Lelu­chow­skiej o dł. 145,7 km o szlaku prze­bie­ga­ją­cym przez Nowy Sącz.

1876 — dla nowo wybu­do­wa­nej kolei powstaje w Nowym Sączu zaple­cze tech­niczno — remon­towe o nazwie Cesar­sko — Kró­lew­skie Warsz­taty Kolei — dzi­siej­szy NEWAG.

Lata 1880 — 1912 to stop­niowa roz­bu­dowa Warsztatów.
Pod­czas pierw­szej wojny świa­to­wej Warsz­taty nie ule­gły znisz­cze­niu. W jej trak­cie uzy­skały nową spe­cjal­ność zwią­zaną z naprawą i pro­duk­cją pocią­gów pan­cer­nych dla potrzeb armii Austro-Węgierskiej.

1876

1918 — pierw­szym wyre­mon­to­wa­nym w nie­pod­le­głej Pol­sce paro­wo­zem była maszyna serii 308

1922 — zmiana nazwy sądec­kich „Warsz­ta­tów” na „Warsz­taty Główne I klasy Nowy Sącz”, które zatrud­niały ok. 1800 osób. Przed­się­bior­stwo podzie­lono na wydziały: paro­wo­zowy, wago­nowy i mechaniczny.

1939 — uprze­dza­jąc wyda­rze­nia wrze­śnia 1939 roku prze­pro­wa­dzono ewa­ku­ację czę­ści per­so­nelu i urzą­dzeń warsz­ta­to­wych do Stanisławowa.

1918

1945 — odgru­zo­wy­wa­nie i odbu­dowa warsz­ta­tów oraz uru­cho­mie­nie pro­duk­cji. Już 19 kwiet­nia 1945 roku oddano do eks­plo­ata­cji pierw­szy paro­wóz serii Ty2

1950 — zmiana nazwy na Przed­się­bior­stwo Pol­skie Koleje Pań­stwowe, Warsz­taty Mecha­niczne Nr 3 w Nowym Sączu

1951 — zmiana nazwy na „Zakłady Napraw­cze Paro­wo­zowo — Wago­nowe Nr 3 w Nowym Sączu”

1945

1952 — warsz­taty zostają prze­kształ­cone w samo­dzielne przed­się­bior­stwo po wyłą­cze­niu ze struk­tur PKP i uzy­skują nową nazwę „Zakłady Napraw­cze Taboru Kole­jo­wego Nowy Sącz” w Nowym Sączu

1963 — uchwałą Rady Mini­strów „Zakłady Napraw­cze Taboru
Kole­jo­wego Nowy Sącz” zostają wyty­po­wane do napraw taboru spalinowego

1967 — w „ZNTK Nowy Sącz” roz­po­częto naprawy loko­mo­tyw
spa­li­no­wych serii SM30

1972 — w czerwcu uro­czy­ście poże­gnano ostatni napra­wiony
paro­wóz TKt48-166. W tym samym roku napra­wiono pierw­szą loko­mo­tywę spa­li­nową serii SM42

1976 —  rok jubi­le­uszowy (100-lecie firmy)

1952

1977 — roz­po­częto przy­go­to­wa­nia do uru­cho­mie­nia napraw loko­mo­tyw SP42, SM48 i SM31

1982 —  ponowne wcie­le­nie zakła­dów do struk­tur PKP

1991 — Zakłady Napraw­cze Taboru Kole­jo­wego w Nowym Sączu stają się ponow­nie samo­dziel­nym przed­się­bior­stwem pań­stwo­wym pod­le­głym Mini­ster­stwu Transportu

1977

1994 —  Aktem Nota­rial­nym z dnia 6 wrze­śnia 1994 roku Mini­ster Prze­kształ­ceń Wła­sno­ścio­wych prze­kształca Zakłady w jed­no­oso­bową Spółkę Akcyjną Skarbu Państwa

1995 — Zakłady Napraw­cze Taboru Kole­jo­wego w Nowym Sączu stają się ponow­nie samo­dziel­nym przed­się­bior­stwem pań­stwo­wym pod­le­głym Mini­ster­stwu Transportu

2001 — Począ­tek roku to napięta sytu­acja w Zakła­dach wyni­ka­jąca z trud­nej sytu­acji finan­so­wej i ogra­ni­czo­nej liczby zamówień. W czerwcu decy­zją Rady Nad­zor­czej nastę­puje zmiana Zarządu Spółki i roz­po­czyna się pro­ces restruk­tu­ry­za­cji. Tego samego roku oddano do eks­plo­ata­cji pierw­szą napra­wioną w ZNTK “Nowy Sącz” S.A. loko­mo­tywę elek­tryczną serii EU07 nr 379

1994

2003 — naby­cie akcji Spółki przez pry­wat­nego inwe­stora kra­jo­wego. Wdro­że­nie sys­temu zapew­nia­nia jako­ści ISO 9001:2001

2004 — zaprojektowanie elektrycznego zespołu trakcyjnego 14WE. Był to pierwszy w pełni polski elektryczny zespół trakcyjny, stanowiący fundament dla późniejszych konstrukcji, takich jak rodzina Impuls

2003

2005 — W roku 2005 nastę­puje zmiana nazwy Spółki z dotych­cza­so­wej „Zakłady Napraw­cze Taboru Kole­jo­wego Nowy Sącz” S.A. na NEWAG Spółka Akcyjna.

Prze­ka­za­nie do eks­plo­ata­cji pierw­szego napra­wio­nego w Nowym Sączu elek­trycz­nego zespołu trak­cyj­nego serii EN71.

Uro­czy­ste prze­ka­za­nie do eks­plo­ata­cji nowo wypro­du­ko­wa­nego w naszej fir­mie elek­trycz­nego zespołu trak­cyj­nego serii 14WE nr 01 Szyb­kiej Kolei Miej­skiej Sp z o.o. w Warszawie.

2005

2006 —  w maju pod­czas pierw­szej piel­grzymki do Pol­ski papież Bene­dykt XVI pobło­go­sła­wił wypro­du­ko­wany przez nas “Pociąg Papie­ski” będący podzię­ko­wa­niem kole­ja­rzy za pon­ty­fi­kat Jana Pawła II.  Rok 2006 jest rokiem jubi­le­uszo­wym – 130 lecie działalności.

2007 — Prze­ka­za­nie pierw­szej zmo­der­ni­zo­wa­nej loko­mo­tywy 311D w opar­ciu o tech­no­lo­gię GE do eks­plo­ata­cji w PKP LHS Sp z o.o.

2009 — Otrzy­ma­nie świa­dec­twa typu dla nowego pojazdu 19WE wypro­du­ko­wa­nego w NEWAG S.A.

2006

2010 —  Prze­ka­za­nie pierw­szej zmo­der­ni­zo­wa­nej loko­mo­tywy 16D (SM48) do eks­plo­ata­cji w LHS Sp z o.o.

Prze­ka­za­nie zmo­der­ni­zo­wa­nej loko­mo­tywy 6Dg do eks­plo­ata­cji
w PKP Cargo SA.

Dostawa 4 pojaz­dów 19 WE do SKM War­szawa Sp. z o.o.

Pro­duk­cja i dostawa pierw­szych spa­li­no­wych zespo­łów trak­cyj­nych SA137, SA138 na zamó­wie­nie Urzędu Mar­szał­kow­skiego Woje­wódz­twa Pomorskiego.

Otrzy­ma­nie tytułu Firmy 20-lecia od Pol­skiego Klubu Biznesu.

2010

2011 —  Pod­pi­sa­nie umowy pomię­dzy kon­sor­cjum Sie­mens Öester­re­ich i Newag S.A. a War­szaw­skim Metrem na dostawę 35 sze­ścio­wa­go­no­wych pojaz­dów Inspiro.

Pod­pi­sa­nie umowy pomię­dzy PKP Cargo S.A. a NEWAG S.A. na moder­ni­za­cję 100 szt. loko­mo­tyw serii SM42.

Pozy­tyw­ne zakoń­czenie audytu cer­ty­fi­ku­jącego, w wyniku któ­rego, Newag S.A. dołą­czył do grona firm zarzą­dza­nych zgod­nie z wyma­ga­niami stan­dardu IRIS rev. 2.

Pod­pi­sanie umowy pomię­dzy Spółką Koleje Dol­no­ślą­skie S.A. a spółką Newag S.A. na dostawę 5 pojaz­dów 31WE.

Pod­pi­sa­nie umowy mię­dzy PKP LHS sp. z o.o. a NEWAG S.A. na moder­ni­za­cję 5 loko­mo­tyw spa­li­no­wych SM48 dla Linii Hut­ni­czej Sze­ro­ko­to­ro­wej z sie­dzibą w Zamościu.

2011

2012 —  NEWAG S.A. roz­po­czął budowę nowego tram­waju NEVELO, ozna­czo­nego numerem 126N.

Prze­ka­za­nie ostat­niego z pię­ciu pojaz­dów Impuls (35WE) dla Szyb­kiej Kolei Miej­skiej w Warszawie.

NEWAG S.A. “Inno­wa­to­rem Wprost 2012″.

Odda­nie do użytku nowej hali pro­duk­cyj­nej na potrzeby pro­duk­cji pojaz­dów Inspiro dla War­szaw­skiego Metra.

Pod­pi­sanie umowy pomię­dzy Kole­jami Mazo­wiec­kimi, a kon­sor­cjum Newag S.A i Zakłady Napraw­cze Taboru Kole­jo­wego „Mińsk Mazo­wiecki” S.A na moder­ni­za­cję 34 szt. pojaz­dów EN57.

Naprawa rewi­zyjna 110 wago­nów oso­bo­wych dla PKP Intercity S.A.

Newag wyróż­niony tytu­łem “Tego, który zmie­nia pol­ski prze­mysł 2012″.

2012

2013 —  Wypro­du­ko­wany przez nowo­są­decką spółkę, elek­tryczny zespół trak­cyjny z rodziny „Impuls” – jako pierw­szy w Pol­sce – prze­kro­czył pręd­kość 211 km/h.

W czerwcu pierw­szy pociąg wypro­du­ko­wany dla Metra War­szaw­skiego opu­ścił zakład.

Pod­pi­sa­nie umowy pomię­dzy PKP Cargo a Newag S.A. na moder­ni­za­cję 30 loko­mo­tyw spa­li­no­wych serii SM 48 do loko­mo­tyw ST48 (15D).

Pro­duk­cja nowego Spa­li­no­wego Zespołu Trak­cyj­nego 222M dla Kolei Mazowieckich.

Prze­ka­za­nie dzie­wią­tego pojazdu Impuls (35WE) dla Szyb­kiej Kolei Miej­skiej w Warszawie.

Pod­pi­sanie umowy na dostawę 19 nowo­cze­snych, trój­czło­no­wych pojaz­dów szy­no­wych z napę­dem elek­trycz­nym (EZT), dla Woje­wództw: Mało­pol­skiego, Świę­to­krzy­skiego, Pod­kar­pac­kiego i Śląskiego.

Pod­pi­sa­nie umowy z PKP Inter­city na moder­ni­za­cję 20 loko­mo­tyw spa­li­no­wych typu SM42.

Inspiro wypro­du­ko­wane w nowo­są­dec­kim NEWAGU zaczęło wozić pasa­że­rów I linii metra w Warszawie.

5 grud­nia 2013 —  NEWAG S.A.  z suk­ce­sem  zade­biu­to­wał na war­szaw­skiej Gieł­dzie Papie­rów Wartościowych.

2013

2014 —  NEWAG S.A. nagro­dzony Dia­men­tem mie­sięcz­nika For­bes. Spółka zajęła 2. miej­sce w woje­wódz­twie mało­pol­skim, oraz bar­dzo wyso­kie 8. miej­sce w ran­kingu ogól­no­pol­skim. Jak wynika z zesta­wie­nia mie­sięcz­nika, NEWAG S.A. jest naj­dy­na­micz­niej roz­wi­ja­jącą się firmą branży kolejowej.

War­szaw­ska Kolej Dojaz­do­wa zamó­wiła w Newagu 6 nowych Elek­trycz­nych Zespo­łów Trakcyjnych

Cztery woje­wódz­twa otrzy­mały nowo­cze­sne Impulsy wypro­du­ko­wane przez NEWAG S.A. Umowa na dostawę 19 nowo­cze­snych, trój­czło­no­wych pojaz­dów szy­no­wych z napę­dem elek­trycz­nym (EZT) pod­pi­sana została 28 sierp­nia 2013 roku. Pierw­sze 10 pojazdów prze­ka­zano  zama­wia­ją­cym we wrze­śniu 2014, pozo­stałe 9 sztuk trafi do Połu­dnio­wej Grupy Zaku­po­wej do 28 lutego 2015 r.

Naj­więk­szy kon­trakt Newagu w 2014 roku pod­pi­sano z Kole­jami Mazo­wiec­kimi. 12 sztuk pię­cio­czło­no­wych EZT dostar­czo­nych zosta­nie do końca listo­pada 2015. Są to jed­no­cze­śnie pierw­sze pię­cio­czło­nowe pojazdy wypro­du­ko­wane w Nowym Sączu.

NEWAG S.A. utrzy­mał pozy­cję lidera w seg­men­cie moder­ni­za­cji loko­mo­tyw spa­li­no­wych. W nowo­są­dec­kiej spółce zmo­der­ni­zo­wano w sumie 31 loko­mo­tyw, zapewniając fir­mie po raz kolejny 100 proc. udziału w rynku.

2014

2015 —  Nowy rekord Polski na torach. Na Cen­tral­nej Magi­strali Kole­jo­wej pomię­dzy Psa­rami a Górą Wło­dow­ską EZT IMPULS 45WE poje­chał z pręd­ko­ścią 226 km/h. Impuls  wypro­du­ko­wany na zle­ce­nie Kolei Mazo­wiec­kich jest naj­szyb­szym pojaz­dem skon­stru­owa­nym i wypro­du­ko­wa­nym w Polsce.

Wypro­du­ko­wana w Newagu, 4-osiowa loko­mo­tywa elek­tryczna E4MSU Griffin, jako pierw­sza pol­ska loko­mo­tywa otrzy­mała
cer­ty­fi­kat zgod­no­ści z TSI.

W nowo­są­dec­kim Newagu powstaje nowy elek­tryczny zespół
tracyjny 39WE. Na zle­ce­nie War­szaw­skiej Kolei Dojaz­do­wej pro­du­ko­wany jest sze­ścio­czło­nowy pojazd, który wyróż­niać będzie wyjąt­kowy design, funk­cjo­nal­ność oraz zaawan­so­wane roz­wią­za­nia konstrukcyjne.

NEWAG S.A. obok CCC i LPP to wg ran­kingu „Wprost” naj­szyb­ciej roz­wi­ja­jąca się pol­ska firma. Pod­czas gali tygo­dnika „200 Naj­więk­szych pol­skich firm” Zbi­gniew Konie­czek, Pre­zes Zarządu Spółki, ode­brał Pol­skiego Geparda.

NEWAG S.A. zacieśnia współpracę z uczelniami wyższymi. Pod­pi­sane zostało  poro­zu­mie­nie o współ­pracy z Poli­tech­niką Kra­kow­ską.

Mie­sięcz­nik FORBES po raz kolejny uho­no­ro­wał NEWAG S.A. swoim Dia­men­tem. Spółka zajęła wyso­kie 3. miej­sce w ran­kingu dużych firm z woje­wódz­twa mało­pol­skiego i 20. miej­sce w Pol­sce.

Pod­pi­sana została umowa ramowa oraz pierw­sza umowa wyko­naw­cza  pomię­dzy FERROVIE DEL SUD EST E SERVIZI AUTOMOBILISTICI s.r.l.- „FSE”,  z sie­dzibą w Bari we Wło­szech a NEWAG S.A. Firma  zobo­wią­zała się  dostar­czyć zama­wia­ją­cemu 5 trój­czło­no­wych elek­trycz­nych zespo­łów trak­cyj­nych  Impuls 2.
W Kata­nii na Sycy­lii nastą­piło ofi­cjalne prze­ka­za­nie pojaz­dów Vul­cano wypro­du­ko­wa­nych w Newag S.A. dla Fer­ro­via Cir­cu­met­nea (FCE).

2015

2016 —  NEWAG S.A. obchodzi jubileusz 140-lecia firmy.

Woje­wódz­two Mało­pol­skie pod­pi­sało umowę z Newag S.A. 
na dostawę 12 pojaz­dów szy­no­wych.

W Gro­dzi­sku Mazo­wiec­kim nastą­piło ofi­cjalne prze­ka­za­nie pierw­szego elek­trycz­nego zespołu trak­cyj­nego 39WE wypro­du­ko­wa­nego przez NEWAG S.A. dla War­szaw­skiej Kolei Dojazdowej.
W  Szcze­ci­nie Olgierd Geble­wicz Mar­sza­łek Woje­wódz­twa Zachod­nio­po­mor­skiego oraz Zbi­gniew Konie­czek Pre­zes Zarządu NEWAG S.A, pod­pi­sali umowę na zakup 17 elek­trycz­nych zespo­łów trak­cyj­nych EZT IMPULS.

Lokomotywa Griffin z Newagu podwójnym zwycięzcą konkursu DOBRY WZÓR 2016. Loko­mo­tywa elek­tryczna E4MSU Grif­fin zapro­jek­to­wana i zbu­do­wana przez NEWAG S.A. zdo­była nagrodę spe­cjalną Mini­stra Roz­woju i Finan­sów WZÓR ROKU 2016 dla naj­lep­szego pol­skiego pro­duktu, zapro­jek­to­wa­nego przez pol­skiego pro­jek­tanta i wypro­du­ko­wa­nego przez pol­skiego przedsiębiorcę.

NEWAG pierwszy w Polsce z pełnym dopuszczeniem TSI (w tym TSI CCS). W dniu 16 listo­pada br. NEWAG S.A. otrzy­mał pierw­sze zezwo­le­nie na dopusz­cze­nie do eks­plo­ata­cji dla typu pojazd
kole­jo­wego zgod­nego z Tech­nicz­nymi Spe­cy­fi­ka­cjami Inte­ro­pe­racyj­no­ści, zwa­nymi „TSI” dla pojaz­dów IMPULS typu 31WE-029 oraz 45WE-014.

2016

2017 —  NEWAG S.A. pod­pi­sał umowę z Łódzką Koleją Aglomeracyjną na dostawę 14 pojazdów wraz z ich utrzy­ma­niem. Łódzki prze­woź­nik, jako pierw­szy otrzyma pojazdy nowej gene­ra­cji IMPULS 2.

Prodesse in posterum, czyli przewaga w przyszłości. Newag przyznaje stypendia najzdolniejszym studentom Politechniki Krakowskiej.

Nowa spe­cjal­ność jaką jest Inży­nie­ria Pojaz­dów Szy­no­wych
pro­wa­dzona jest przez Insty­tut Pojaz­dów Szy­no­wych na Wydziale Mecha­nicz­nym Poli­tech­niki Kra­kow­skiej przy współ­pracy z firmą NEWAG – czo­ło­wym pol­skim pro­du­cen­tem nowo­cze­snego taboru
szy­no­wego oraz z innymi wio­dą­cymi fir­mami z branży prze­my­słu taboru szynowego.

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego otrzymał ZŁOTEGO IMPULSa z ETCS 2.

15 listo­pada – w sie­dzi­bie NEWAG S.A. w Nowym Sączu odbyła się wizyta spółki Metro­po­li­tan EAD połą­czona z pre­zen­ta­cją
pojaz­dów dla nowo powsta­ją­cej linii metra w Sofii, w Buł­ga­rii.

2017

12 lipca 2018 — w Ośrodku Eks­plo­ata­cji Toru Doświad­czal­nego Insty­tutu Kolej­nic­twa w Żmigro­dzie, w obec­no­ści mini­stra infra­struk­tury Andrzeja Adam­czyka i wice­mi­ni­stra Andrzeja Bit­tela zapre­zen­to­wano nową loko­mo­tywę Dra­gon 2 skon­stru­owaną przez NEWAG. Pojazd ten to pierw­sza w Euro­pie 6-osiowa loko­mo­tywa elek­tryczna, w pełni zgodna z Tech­nicz­nymi Spe­cy­fi­ka­cjami Inte­ro­pe­ra­cyj­no­ści (TSI 2014) wypo­sa­żona w ETCS poziom 2.

NEWAG podpisał umowę wraz z PKP Cargo na modernizację
60 lokomotyw spalinowych serii SM48 do typu 15D/A.

PKP Inter­city pod­pi­sało umowę z firmą NEWAG na zakup
20 nowych loko­mo­tyw elek­trycz­nych Griffin z opcją na kolejne
10 pojazdów.

25 czerwca br. pierw­szy pojazd metra wypro­du­ko­wany w kon­sor­cjum Sie­mens — NEWAG S.A. dla Metro­po­li­tan EAD wyje­chał
z sie­dziby spółki NEWAG w Nowym Sączu do sto­licy Buł­ga­rii – Sofii.

Newag S.A. zna­lazł się w wąskim gro­nie 25 wybra­nych firm, które w ciągu ostat­niego stu­le­cia w istot­nym stop­niu przy­czy­niły się do suk­cesu pol­skiej myśli tech­no­lo­gicz­nej. Pre­zen­ta­cja spółek miała miej­sce na zaini­cjo­wa­nej przez Pre­zy­denta RP Pana Andrzeja Dudę Pol­skiej Wysta­wie Gospo­dar­czej w pawi­lo­nie przy pl. Pił­sud­skiego w War­sza­wie. Wśród przed­się­biorstw, które dzięki prze­my­śla­nej stra­te­gii roz­woju i umie­jęt­no­ści adap­ta­cji w obli­czu dyna­micz­nych zmian ryn­ko­wych prze­trwały do dzi­siaj i z suk­ce­sem reali­zują swoje cele biz­ne­sowe zna­la­zła się rów­nież mało­pol­ska spółka Newag.

Elektryczny Zespół Trakcyjny IMPULS 2 produkcji NEWAG otrzymał nagrodę i zaszczytny tytuł Dobry Wzór w kategorii Transport i komunikacja przyznawaną przez  Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie.

2018

Podczas targów TRAKO w Gdańsku odbyła się oficjalna prezentacja Hybrydowego Zespołu Trakcyjnego IMPULS 2 typu 36WEh. Jest to pierwszy polskim pojazd szynowy, który oprócz silników elektrycznych posiada też silniki spalinowe, co pozwala na przejazd po odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej.

2019

Pierwsza lokomotywa wielosystemowa DRAGON E6MST

Wielosystemowa lokomotywa 6 osiowa – Dragon 2 E6MST, jest pierwszym polskim pojazdem kolejowym, który otrzymał zezwolenie wydane przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej (ERA), dopuszczające go do eksploatacji równocześnie nie tylko na terenie Polski, ale również w Czechach i na Słowacji.

2022

Griffin ustanawia rekord prędkości 240 km/h podczas testów!

„Nasz dzisiejszy wspólny sukces to tylko jeden z etapów naszej drogi. Jestem przekonany, że nadal będziemy dążyć do osiągania kolejnych rekordów i wyznaczania nowych standardów w branży kolejowej.” – powiedział Zbigniew Konieczek, Prezes Zarządu NEWAG S.A.

2024
1876

W roku 1869 Rada Mia­sta Nowego Sącza posta­na­wia wysłać do Wied­nia dele­ga­cję (z udzia­łem przed­sta­wi­cieli władz Tar­nowa) w celu pozy­ska­nia wpływowych poli­ty­ków – Fran­ciszka Smólka i Juliana Duna­jew­skiego dla loka­li­za­cji kolei przez Nowy Sącz.

W 1873 roku w Wied­niu Par­la­ment Austro-Węgier decy­duje o budo­wie kolei Tar­now­sko – Lelu­chow­skiej o dł. 145,7 km o szlaku prze­bie­ga­ją­cym przez Nowy Sącz.

1876 — dla nowo wybu­do­wa­nej kolei powstaje w Nowym Sączu zaple­cze tech­niczno — remon­towe o nazwie Cesar­sko — Kró­lew­skie Warsz­taty Kolei — dzi­siej­szy NEWAG.

Lata 1880 — 1912 to stop­niowa roz­bu­dowa Warsztatów.
Pod­czas pierw­szej wojny świa­to­wej Warsz­taty nie ule­gły znisz­cze­niu. W jej trak­cie uzy­skały nową spe­cjal­ność zwią­zaną z naprawą i pro­duk­cją pocią­gów pan­cer­nych dla potrzeb armii Austro-Węgierskiej.

1918

1918 — pierw­szym wyre­mon­to­wa­nym w nie­pod­le­głej Pol­sce paro­wo­zem była maszyna serii 308

1922 — zmiana nazwy sądec­kich „Warsz­ta­tów” na „Warsz­taty Główne I klasy Nowy Sącz”, które zatrud­niały ok. 1800 osób. Przed­się­bior­stwo podzie­lono na wydziały: paro­wo­zowy, wago­nowy i mechaniczny.

1939 — uprze­dza­jąc wyda­rze­nia wrze­śnia 1939 roku prze­pro­wa­dzono ewa­ku­ację czę­ści per­so­nelu i urzą­dzeń warsz­ta­to­wych do Stanisławowa.

1945

1945 — odgru­zo­wy­wa­nie i odbu­dowa warsz­ta­tów oraz uru­cho­mie­nie pro­duk­cji. Już 19 kwiet­nia 1945 roku oddano do eks­plo­ata­cji pierw­szy paro­wóz serii Ty2

1950 — zmiana nazwy na Przed­się­bior­stwo Pol­skie Koleje Pań­stwowe, Warsz­taty Mecha­niczne Nr 3 w Nowym Sączu

1951 — zmiana nazwy na „Zakłady Napraw­cze Paro­wo­zowo — Wago­nowe Nr 3 w Nowym Sączu”

1952

1952 — warsz­taty zostają prze­kształ­cone w samo­dzielne przed­się­bior­stwo po wyłą­cze­niu ze struk­tur PKP i uzy­skują nową nazwę „Zakłady Napraw­cze Taboru Kole­jo­wego Nowy Sącz” w Nowym Sączu

1963 — uchwałą Rady Mini­strów „Zakłady Napraw­cze Taboru
Kole­jo­wego Nowy Sącz” zostają wyty­po­wane do napraw taboru spalinowego

1967 — w „ZNTK Nowy Sącz” roz­po­częto naprawy loko­mo­tyw
spa­li­no­wych serii SM30

1972 — w czerwcu uro­czy­ście poże­gnano ostatni napra­wiony
paro­wóz TKt48-166. W tym samym roku napra­wiono pierw­szą loko­mo­tywę spa­li­nową serii SM42

1976 —  rok jubi­le­uszowy (100-lecie firmy)

1977

1977 — roz­po­częto przy­go­to­wa­nia do uru­cho­mie­nia napraw loko­mo­tyw SP42, SM48 i SM31

1982 —  ponowne wcie­le­nie zakła­dów do struk­tur PKP

1991 — Zakłady Napraw­cze Taboru Kole­jo­wego w Nowym Sączu stają się ponow­nie samo­dziel­nym przed­się­bior­stwem pań­stwo­wym pod­le­głym Mini­ster­stwu Transportu

1994

1994 —  Aktem Nota­rial­nym z dnia 6 wrze­śnia 1994 roku Mini­ster Prze­kształ­ceń Wła­sno­ścio­wych prze­kształca Zakłady w jed­no­oso­bową Spółkę Akcyjną Skarbu Państwa

1995 — Zakłady Napraw­cze Taboru Kole­jo­wego w Nowym Sączu stają się ponow­nie samo­dziel­nym przed­się­bior­stwem pań­stwo­wym pod­le­głym Mini­ster­stwu Transportu

2001 — Począ­tek roku to napięta sytu­acja w Zakła­dach wyni­ka­jąca z trud­nej sytu­acji finan­so­wej i ogra­ni­czo­nej liczby zamówień. W czerwcu decy­zją Rady Nad­zor­czej nastę­puje zmiana Zarządu Spółki i roz­po­czyna się pro­ces restruk­tu­ry­za­cji. Tego samego roku oddano do eks­plo­ata­cji pierw­szą napra­wioną w ZNTK “Nowy Sącz” S.A. loko­mo­tywę elek­tryczną serii EU07 nr 379

2003

2003 — naby­cie akcji Spółki przez pry­wat­nego inwe­stora kra­jo­wego. Wdro­że­nie sys­temu zapew­nia­nia jako­ści ISO 9001:2001

2004 — zaprojektowanie elektrycznego zespołu trakcyjnego 14WE. Był to pierwszy w pełni polski elektryczny zespół trakcyjny, stanowiący fundament dla późniejszych konstrukcji, takich jak rodzina Impuls

2005

2005 — W roku 2005 nastę­puje zmiana nazwy Spółki z dotych­cza­so­wej „Zakłady Napraw­cze Taboru Kole­jo­wego Nowy Sącz” S.A. na NEWAG Spółka Akcyjna.

Prze­ka­za­nie do eks­plo­ata­cji pierw­szego napra­wio­nego w Nowym Sączu elek­trycz­nego zespołu trak­cyj­nego serii EN71.

Uro­czy­ste prze­ka­za­nie do eks­plo­ata­cji nowo wypro­du­ko­wa­nego w naszej fir­mie elek­trycz­nego zespołu trak­cyj­nego serii 14WE nr 01 Szyb­kiej Kolei Miej­skiej Sp z o.o. w Warszawie.

2006

2006 —  w maju pod­czas pierw­szej piel­grzymki do Pol­ski papież Bene­dykt XVI pobło­go­sła­wił wypro­du­ko­wany przez nas “Pociąg Papie­ski” będący podzię­ko­wa­niem kole­ja­rzy za pon­ty­fi­kat Jana Pawła II.  Rok 2006 jest rokiem jubi­le­uszo­wym – 130 lecie działalności.

2007 — Prze­ka­za­nie pierw­szej zmo­der­ni­zo­wa­nej loko­mo­tywy 311D w opar­ciu o tech­no­lo­gię GE do eks­plo­ata­cji w PKP LHS Sp z o.o.

2009 — Otrzy­ma­nie świa­dec­twa typu dla nowego pojazdu 19WE wypro­du­ko­wa­nego w NEWAG S.A.

2010

2010 —  Prze­ka­za­nie pierw­szej zmo­der­ni­zo­wa­nej loko­mo­tywy 16D (SM48) do eks­plo­ata­cji w LHS Sp z o.o.

Prze­ka­za­nie zmo­der­ni­zo­wa­nej loko­mo­tywy 6Dg do eks­plo­ata­cji
w PKP Cargo SA.

Dostawa 4 pojaz­dów 19 WE do SKM War­szawa Sp. z o.o.

Pro­duk­cja i dostawa pierw­szych spa­li­no­wych zespo­łów trak­cyj­nych SA137, SA138 na zamó­wie­nie Urzędu Mar­szał­kow­skiego Woje­wódz­twa Pomorskiego.

Otrzy­ma­nie tytułu Firmy 20-lecia od Pol­skiego Klubu Biznesu.

2011

2011 —  Pod­pi­sa­nie umowy pomię­dzy kon­sor­cjum Sie­mens Öester­re­ich i Newag S.A. a War­szaw­skim Metrem na dostawę 35 sze­ścio­wa­go­no­wych pojaz­dów Inspiro.

Pod­pi­sa­nie umowy pomię­dzy PKP Cargo S.A. a NEWAG S.A. na moder­ni­za­cję 100 szt. loko­mo­tyw serii SM42.

Pozy­tyw­ne zakoń­czenie audytu cer­ty­fi­ku­jącego, w wyniku któ­rego, Newag S.A. dołą­czył do grona firm zarzą­dza­nych zgod­nie z wyma­ga­niami stan­dardu IRIS rev. 2.

Pod­pi­sanie umowy pomię­dzy Spółką Koleje Dol­no­ślą­skie S.A. a spółką Newag S.A. na dostawę 5 pojaz­dów 31WE.

Pod­pi­sa­nie umowy mię­dzy PKP LHS sp. z o.o. a NEWAG S.A. na moder­ni­za­cję 5 loko­mo­tyw spa­li­no­wych SM48 dla Linii Hut­ni­czej Sze­ro­ko­to­ro­wej z sie­dzibą w Zamościu.

2012

2012 —  NEWAG S.A. roz­po­czął budowę nowego tram­waju NEVELO, ozna­czo­nego numerem 126N.

Prze­ka­za­nie ostat­niego z pię­ciu pojaz­dów Impuls (35WE) dla Szyb­kiej Kolei Miej­skiej w Warszawie.

NEWAG S.A. “Inno­wa­to­rem Wprost 2012″.

Odda­nie do użytku nowej hali pro­duk­cyj­nej na potrzeby pro­duk­cji pojaz­dów Inspiro dla War­szaw­skiego Metra.

Pod­pi­sanie umowy pomię­dzy Kole­jami Mazo­wiec­kimi, a kon­sor­cjum Newag S.A i Zakłady Napraw­cze Taboru Kole­jo­wego „Mińsk Mazo­wiecki” S.A na moder­ni­za­cję 34 szt. pojaz­dów EN57.

Naprawa rewi­zyjna 110 wago­nów oso­bo­wych dla PKP Intercity S.A.

Newag wyróż­niony tytu­łem “Tego, który zmie­nia pol­ski prze­mysł 2012″.

2013

2013 —  Wypro­du­ko­wany przez nowo­są­decką spółkę, elek­tryczny zespół trak­cyjny z rodziny „Impuls” – jako pierw­szy w Pol­sce – prze­kro­czył pręd­kość 211 km/h.

W czerwcu pierw­szy pociąg wypro­du­ko­wany dla Metra War­szaw­skiego opu­ścił zakład.

Pod­pi­sa­nie umowy pomię­dzy PKP Cargo a Newag S.A. na moder­ni­za­cję 30 loko­mo­tyw spa­li­no­wych serii SM 48 do loko­mo­tyw ST48 (15D).

Pro­duk­cja nowego Spa­li­no­wego Zespołu Trak­cyj­nego 222M dla Kolei Mazowieckich.

Prze­ka­za­nie dzie­wią­tego pojazdu Impuls (35WE) dla Szyb­kiej Kolei Miej­skiej w Warszawie.

Pod­pi­sanie umowy na dostawę 19 nowo­cze­snych, trój­czło­no­wych pojaz­dów szy­no­wych z napę­dem elek­trycz­nym (EZT), dla Woje­wództw: Mało­pol­skiego, Świę­to­krzy­skiego, Pod­kar­pac­kiego i Śląskiego.

Pod­pi­sa­nie umowy z PKP Inter­city na moder­ni­za­cję 20 loko­mo­tyw spa­li­no­wych typu SM42.

Inspiro wypro­du­ko­wane w nowo­są­dec­kim NEWAGU zaczęło wozić pasa­że­rów I linii metra w Warszawie.

5 grud­nia 2013 —  NEWAG S.A.  z suk­ce­sem  zade­biu­to­wał na war­szaw­skiej Gieł­dzie Papie­rów Wartościowych.

2014

2014 —  NEWAG S.A. nagro­dzony Dia­men­tem mie­sięcz­nika For­bes. Spółka zajęła 2. miej­sce w woje­wódz­twie mało­pol­skim, oraz bar­dzo wyso­kie 8. miej­sce w ran­kingu ogól­no­pol­skim. Jak wynika z zesta­wie­nia mie­sięcz­nika, NEWAG S.A. jest naj­dy­na­micz­niej roz­wi­ja­jącą się firmą branży kolejowej.

War­szaw­ska Kolej Dojaz­do­wa zamó­wiła w Newagu 6 nowych Elek­trycz­nych Zespo­łów Trakcyjnych

Cztery woje­wódz­twa otrzy­mały nowo­cze­sne Impulsy wypro­du­ko­wane przez NEWAG S.A. Umowa na dostawę 19 nowo­cze­snych, trój­czło­no­wych pojaz­dów szy­no­wych z napę­dem elek­trycz­nym (EZT) pod­pi­sana została 28 sierp­nia 2013 roku. Pierw­sze 10 pojazdów prze­ka­zano  zama­wia­ją­cym we wrze­śniu 2014, pozo­stałe 9 sztuk trafi do Połu­dnio­wej Grupy Zaku­po­wej do 28 lutego 2015 r.

Naj­więk­szy kon­trakt Newagu w 2014 roku pod­pi­sano z Kole­jami Mazo­wiec­kimi. 12 sztuk pię­cio­czło­no­wych EZT dostar­czo­nych zosta­nie do końca listo­pada 2015. Są to jed­no­cze­śnie pierw­sze pię­cio­czło­nowe pojazdy wypro­du­ko­wane w Nowym Sączu.

NEWAG S.A. utrzy­mał pozy­cję lidera w seg­men­cie moder­ni­za­cji loko­mo­tyw spa­li­no­wych. W nowo­są­dec­kiej spółce zmo­der­ni­zo­wano w sumie 31 loko­mo­tyw, zapewniając fir­mie po raz kolejny 100 proc. udziału w rynku.

2015

2015 —  Nowy rekord Polski na torach. Na Cen­tral­nej Magi­strali Kole­jo­wej pomię­dzy Psa­rami a Górą Wło­dow­ską EZT IMPULS 45WE poje­chał z pręd­ko­ścią 226 km/h. Impuls  wypro­du­ko­wany na zle­ce­nie Kolei Mazo­wiec­kich jest naj­szyb­szym pojaz­dem skon­stru­owa­nym i wypro­du­ko­wa­nym w Polsce.

Wypro­du­ko­wana w Newagu, 4-osiowa loko­mo­tywa elek­tryczna E4MSU Griffin, jako pierw­sza pol­ska loko­mo­tywa otrzy­mała
cer­ty­fi­kat zgod­no­ści z TSI.

W nowo­są­dec­kim Newagu powstaje nowy elek­tryczny zespół
tracyjny 39WE. Na zle­ce­nie War­szaw­skiej Kolei Dojaz­do­wej pro­du­ko­wany jest sze­ścio­czło­nowy pojazd, który wyróż­niać będzie wyjąt­kowy design, funk­cjo­nal­ność oraz zaawan­so­wane roz­wią­za­nia konstrukcyjne.

NEWAG S.A. obok CCC i LPP to wg ran­kingu „Wprost” naj­szyb­ciej roz­wi­ja­jąca się pol­ska firma. Pod­czas gali tygo­dnika „200 Naj­więk­szych pol­skich firm” Zbi­gniew Konie­czek, Pre­zes Zarządu Spółki, ode­brał Pol­skiego Geparda.

NEWAG S.A. zacieśnia współpracę z uczelniami wyższymi. Pod­pi­sane zostało  poro­zu­mie­nie o współ­pracy z Poli­tech­niką Kra­kow­ską.

Mie­sięcz­nik FORBES po raz kolejny uho­no­ro­wał NEWAG S.A. swoim Dia­men­tem. Spółka zajęła wyso­kie 3. miej­sce w ran­kingu dużych firm z woje­wódz­twa mało­pol­skiego i 20. miej­sce w Pol­sce.

Pod­pi­sana została umowa ramowa oraz pierw­sza umowa wyko­naw­cza  pomię­dzy FERROVIE DEL SUD EST E SERVIZI AUTOMOBILISTICI s.r.l.- „FSE”,  z sie­dzibą w Bari we Wło­szech a NEWAG S.A. Firma  zobo­wią­zała się  dostar­czyć zama­wia­ją­cemu 5 trój­czło­no­wych elek­trycz­nych zespo­łów trak­cyj­nych  Impuls 2.
W Kata­nii na Sycy­lii nastą­piło ofi­cjalne prze­ka­za­nie pojaz­dów Vul­cano wypro­du­ko­wa­nych w Newag S.A. dla Fer­ro­via Cir­cu­met­nea (FCE).

2016

2016 —  NEWAG S.A. obchodzi jubileusz 140-lecia firmy.

Woje­wódz­two Mało­pol­skie pod­pi­sało umowę z Newag S.A. 
na dostawę 12 pojaz­dów szy­no­wych.

W Gro­dzi­sku Mazo­wiec­kim nastą­piło ofi­cjalne prze­ka­za­nie pierw­szego elek­trycz­nego zespołu trak­cyj­nego 39WE wypro­du­ko­wa­nego przez NEWAG S.A. dla War­szaw­skiej Kolei Dojazdowej.
W  Szcze­ci­nie Olgierd Geble­wicz Mar­sza­łek Woje­wódz­twa Zachod­nio­po­mor­skiego oraz Zbi­gniew Konie­czek Pre­zes Zarządu NEWAG S.A, pod­pi­sali umowę na zakup 17 elek­trycz­nych zespo­łów trak­cyj­nych EZT IMPULS.

Lokomotywa Griffin z Newagu podwójnym zwycięzcą konkursu DOBRY WZÓR 2016. Loko­mo­tywa elek­tryczna E4MSU Grif­fin zapro­jek­to­wana i zbu­do­wana przez NEWAG S.A. zdo­była nagrodę spe­cjalną Mini­stra Roz­woju i Finan­sów WZÓR ROKU 2016 dla naj­lep­szego pol­skiego pro­duktu, zapro­jek­to­wa­nego przez pol­skiego pro­jek­tanta i wypro­du­ko­wa­nego przez pol­skiego przedsiębiorcę.

NEWAG pierwszy w Polsce z pełnym dopuszczeniem TSI (w tym TSI CCS). W dniu 16 listo­pada br. NEWAG S.A. otrzy­mał pierw­sze zezwo­le­nie na dopusz­cze­nie do eks­plo­ata­cji dla typu pojazd
kole­jo­wego zgod­nego z Tech­nicz­nymi Spe­cy­fi­ka­cjami Inte­ro­pe­racyj­no­ści, zwa­nymi „TSI” dla pojaz­dów IMPULS typu 31WE-029 oraz 45WE-014.

2017

2017 —  NEWAG S.A. pod­pi­sał umowę z Łódzką Koleją Aglomeracyjną na dostawę 14 pojazdów wraz z ich utrzy­ma­niem. Łódzki prze­woź­nik, jako pierw­szy otrzyma pojazdy nowej gene­ra­cji IMPULS 2.

Prodesse in posterum, czyli przewaga w przyszłości. Newag przyznaje stypendia najzdolniejszym studentom Politechniki Krakowskiej.

Nowa spe­cjal­ność jaką jest Inży­nie­ria Pojaz­dów Szy­no­wych
pro­wa­dzona jest przez Insty­tut Pojaz­dów Szy­no­wych na Wydziale Mecha­nicz­nym Poli­tech­niki Kra­kow­skiej przy współ­pracy z firmą NEWAG – czo­ło­wym pol­skim pro­du­cen­tem nowo­cze­snego taboru
szy­no­wego oraz z innymi wio­dą­cymi fir­mami z branży prze­my­słu taboru szynowego.

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego otrzymał ZŁOTEGO IMPULSa z ETCS 2.

15 listo­pada – w sie­dzi­bie NEWAG S.A. w Nowym Sączu odbyła się wizyta spółki Metro­po­li­tan EAD połą­czona z pre­zen­ta­cją
pojaz­dów dla nowo powsta­ją­cej linii metra w Sofii, w Buł­ga­rii.

2018

12 lipca 2018 — w Ośrodku Eks­plo­ata­cji Toru Doświad­czal­nego Insty­tutu Kolej­nic­twa w Żmigro­dzie, w obec­no­ści mini­stra infra­struk­tury Andrzeja Adam­czyka i wice­mi­ni­stra Andrzeja Bit­tela zapre­zen­to­wano nową loko­mo­tywę Dra­gon 2 skon­stru­owaną przez NEWAG. Pojazd ten to pierw­sza w Euro­pie 6-osiowa loko­mo­tywa elek­tryczna, w pełni zgodna z Tech­nicz­nymi Spe­cy­fi­ka­cjami Inte­ro­pe­ra­cyj­no­ści (TSI 2014) wypo­sa­żona w ETCS poziom 2.

NEWAG podpisał umowę wraz z PKP Cargo na modernizację
60 lokomotyw spalinowych serii SM48 do typu 15D/A.

PKP Inter­city pod­pi­sało umowę z firmą NEWAG na zakup
20 nowych loko­mo­tyw elek­trycz­nych Griffin z opcją na kolejne
10 pojazdów.

25 czerwca br. pierw­szy pojazd metra wypro­du­ko­wany w kon­sor­cjum Sie­mens — NEWAG S.A. dla Metro­po­li­tan EAD wyje­chał
z sie­dziby spółki NEWAG w Nowym Sączu do sto­licy Buł­ga­rii – Sofii.

Newag S.A. zna­lazł się w wąskim gro­nie 25 wybra­nych firm, które w ciągu ostat­niego stu­le­cia w istot­nym stop­niu przy­czy­niły się do suk­cesu pol­skiej myśli tech­no­lo­gicz­nej. Pre­zen­ta­cja spółek miała miej­sce na zaini­cjo­wa­nej przez Pre­zy­denta RP Pana Andrzeja Dudę Pol­skiej Wysta­wie Gospo­dar­czej w pawi­lo­nie przy pl. Pił­sud­skiego w War­sza­wie. Wśród przed­się­biorstw, które dzięki prze­my­śla­nej stra­te­gii roz­woju i umie­jęt­no­ści adap­ta­cji w obli­czu dyna­micz­nych zmian ryn­ko­wych prze­trwały do dzi­siaj i z suk­ce­sem reali­zują swoje cele biz­ne­sowe zna­la­zła się rów­nież mało­pol­ska spółka Newag.

Elektryczny Zespół Trakcyjny IMPULS 2 produkcji NEWAG otrzymał nagrodę i zaszczytny tytuł Dobry Wzór w kategorii Transport i komunikacja przyznawaną przez  Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie.

2019

Podczas targów TRAKO w Gdańsku odbyła się oficjalna prezentacja Hybrydowego Zespołu Trakcyjnego IMPULS 2 typu 36WEh. Jest to pierwszy polskim pojazd szynowy, który oprócz silników elektrycznych posiada też silniki spalinowe, co pozwala na przejazd po odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej.

2022

Pierwsza lokomotywa wielosystemowa DRAGON E6MST

Wielosystemowa lokomotywa 6 osiowa – Dragon 2 E6MST, jest pierwszym polskim pojazdem kolejowym, który otrzymał zezwolenie wydane przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej (ERA), dopuszczające go do eksploatacji równocześnie nie tylko na terenie Polski, ale również w Czechach i na Słowacji.

2024

Griffin ustanawia rekord prędkości 240 km/h podczas testów!

„Nasz dzisiejszy wspólny sukces to tylko jeden z etapów naszej drogi. Jestem przekonany, że nadal będziemy dążyć do osiągania kolejnych rekordów i wyznaczania nowych standardów w branży kolejowej.” – powiedział Zbigniew Konieczek, Prezes Zarządu NEWAG S.A.

Produkujemy i modernizujemy

Nowocześnie zarządzana spółka szczególnie 
dba o wysoką jakość swoich produktów oraz wykonywanych usług, co potwierdzają otrzymane świadectwa i certyfikaty.

„Ten, który zmienia polski przemysł”

Bezprecedensowy i spektakularny sukces spółki na wysoce konkurencyjnym rynku opanowanym przez potentatów branży taboru kolejowego znalazł swoje odbicie w wyróżnieniu firmy tytułem „Ten, który zmienia polski przemysł” przyznawanym przez prasę branżową, Diamentem Forbesa czy tytułem Lidera Małopolski.