Producent lokomotyw NEWAG Gliwice oraz chorwacka firma Đuro Đaković Specijalna Vozila, jedna ze spółek należących do Đuro Đaković Holding podpisały dzisiaj umowę o współpracy obejmującą ustalenie założeń wspólnej budowy czteroosiowej, jednosystemowej lokomotywy elektrycznej Griffin typu E4ACU. Umowa wyraża wolę stron do stałej i wieloletniej współpracy obejmującej transfer technologii oraz wymianę doświadczeń i know-how w zakresie produkcji lokomotyw elektrycznych.
„Wdrożenie współpracy ze znaną polską spółką Newag gwarantuje wzajemne korzyści dla gospodarek obydwu krajów. Jest to duże wydarzenie dla Đuro Đaković ponieważ produkcja lokomotyw powróci do Slavonskiego Brodu po 23 latach. Jednocześnie po raz pierwszy wĐuro Đaković mamy szansę na produkcję lokomotyw elektrycznych. Umowa pozwala nam na sprzedaż lokomotyw wyprodukowanych w Chorwacji w krajach UE oraz na rynkach poza UE. Cieszy mnie, żeĐuro Đaković, spółka, która przed wojną na Półwyspie Bałkańskim posiadała doświadczenie w produkcji lokomotyw spalinowych, a obecnie produkuje wagony towarowe, została uznana za cennego partnera posiadającego know-how i kompetencje konieczne do wdrożenia tej wymagającej technologii. Mając na uwadze zapotrzebowanie HŽ Cargo na lokomotywy, mamy nadzieję, że dzięki produktom dobrej jakości, konkurencyjnym cenom oraz pakietowi dodatkowych korzyści, wspólnie z NEWAG Gliwice zdobędziemy zaufanie tego przewoźnika,” wyjaśnił Prezes Zarządu Đuro Đaković Vladimir Kovačevi.
Elektryczna lokomotywa Griffin typu E4ACU przeznaczona jest to prowadzenia pociągów towarowych
o masie do 3200t z prędkością do 160km/h oraz pociągów pasażerskich z prędkością do 200km/h. Charakteryzuje się m.in. najwyższym stopniem bezpieczeństwa, jakością oraz inteligentnym systemem zarządzania energią. Lokomotywa typu E4ACU uzyskała najwyższe oceny na Międzynarodowych Targach INNOTRANS 2012 w Berlinie.
„Platforma lokomotyw elektrycznych Griffin konstruowana była w naszej firmie z myślą o rynku europejskim, zawiera rozwiązania techniczne pozwalające na zastosowanie jej niemal na wszystkich liniach kolejowych starego kontynentu. Tym bardziej cieszy mnie fakt, że ten produkt będzie mógł być wytwarzany w chorwackich zakładach Đuro Đakovića. Jestem pewny, że dzięki najwyższym wskaźnikom dostępności charakteryzującym naszą lokomotywę, jak również zoptymalizowanym kosztom eksploatacji tego pojazdu, włączenie go do floty lokomotyw HŻ Cargo może w sposób znaczący przyczynić się do wzrostu efektywności chrwackiego kolejowego systemu transportowego” – powiedział Prezes Zarządu NEWAG Gliwice, Bartosz Krzemiński.
Poza wspólną produkcją i transferem zaawansowanej technologii oraz know-how w zakresie budowy lokomotyw elektrycznych Đuro Đaković będzie sprzedawał wyprodukowane lokomotywy na rynkach trzecich, a NEWAG Gliwice sprzedawał będzie wagony towarowe produkowane przez Đuro Đaković na rynku polskim i w innych krajach.
Podpisanie umowy miało miejsce w Ministerstwie Gospodarki Chorwacji w Zagrzebiu w dniu 28.05.2014. Ze strony NEWAG Gliwice umowę podpisali Bartosz Krzemiński,- Prezes Zarządu i Maciej Duczyński – Wiceprezes, Dyrektor Techniczny. Đuro Đaković reprezentowali Bartol Jerkowić – Dyrektor Generalny i Darko Grabac – Dyrektor Wykonawczy. Umowa podpisana została w obecności Pani Wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej oraz Pani Vesny Pusic, Wicepremier i Minister Spraw Zagranicznych Chorwacji.