Podczas uroczystości w dniu 9 czerwca 2016 na stacji Warszawa Wschodnia Newag S.A. przekazał do użytkowania Freightlinerowi PL pierwszą z pięciu zamówionych lokomotyw „Dragon”. Są to nowoczesne, 6-osiowe lokomotywy elektryczne, wyposażone w dodatkowy silnik spalinowy do prac na bocznicach i liniach niezelektryfikowanych. Co szczególnie istotne, lokomotywy zostały w pełni zaprojektowane i wyprodukowane w Polsce. Kontrakt został zawarty na początku 2015 roku. Finansowanie wartego niemal 75 mln zł projektu zapewnia ING Lease (Polska).
Podczas ceremonii lokomotywie nadano imię Ernesta Malinowskiego, wybitnego polskiego inżyniera kolejowego, budowniczego kolei Transandyjskiej w Peru. Sylwetka Malinowskiego to najlepszy dowód na to, że Polska może być źródłem technologii światowej klasy. Lokomotywa Dragon w tym zakresie bardzo przypomina Ernesta Malinowskiego. Jest to produkt polskiej myśli technicznej, mogący jednocześnie odznaczyć się najwyższymi parametrami mocy, efektywności, ergonomii oraz niezawodności.
Konstantin Skorik, Prezes Zarządu, Freightliner PL:
Inwestowanie w nowoczesny tabor kolejowy to jedyna szansa na odbudowę wizerunku kolei, który często jest kojarzony z niemal antycznym, 50-letnim taborem, nieprzewidywalnością i usługami niskiej jakości. Freightliner od początku swojej historii realizuje strategię maksymalnej efektywności w oparciu o nowe i niezawodne lokomotywy oraz wagony. Średni wiek naszych lokomotyw to ok. 8 lat. Wierzymy jednak, że kto się nie rozwija ten się cofa. Z tego względu zdecydowaliśmy się uzupełnić naszą flotę o nowe, 6-osiowe elektryczne lokomotywy Dragon, wyposażone w dodatkowy silnik spalinowy. Produkcja taboru może stać się polską inteligentną specjalizacją, ale tylko wtedy, gdy polscy przewoźnicy będą kupowali polski tabor. Z tego względu jesteśmy szczególnie dumni, że zamówiliśmy lokomotywy zaprojektowane i wyprodukowane w Polsce, tworząc tu specjalistyczny know-how oraz miejsca pracy.
Józef Michalik, Wiceprezes Zarządu, Newag S.A.:
Z zaszczytem i dumą, w dniu dzisiejszym mogę oficjalnie przekazać w ręce Zarządu Freightliner Polska pierwszą z trzech dostarczonych lokomotyw sześcioosiowych Dragon E6ACTd. Jesteśmy przekonani, że spełni ona oczekiwania naszych partnerów, a niezawodność i gotowość techniczna (99,3 oraz 99,5 odpowiednio) znacząco zredukują nakłady finansowe na rezerwę taborową.
Przekazywana lokomotywa sześcioosiowa jest pierwszą tej klasy lokomotywą elektryczną wyprodukowaną w Polsce wyposażoną w tzw. spalinowy moduł dojazdowy (Dual Power) umożliwiający jej eksploatację na niezelektryfikowanych bocznicach kolejowych.
Ewa Łuniewska, Prezes Zarządu ING Lease (Polska):
Cieszę się, że ING Lease ma swój udział w rozwoju polskiego rynku kolejowego. ING Lease oferuje nowoczesne produkty w zakresie finansowania taboru kolejowego od wielu lat i ma w tym zakresie duże doświadczenie. Ta transakcja — kolejna już z naszymi wieloletnimi partnerami firmą: Newag oraz Freightliner — wpisuje się w naszą strategię. Skupiamy się na budowaniu długoterminowych relacji oraz zapewniamy finansowanie dopasowane do oczekiwań naszych Klientów. Jesteśmy w stanie sfinansować nowoczesne, unikatowe projekty, wspierające rozwój transportu w Polsce. Jestem przekonana, że przed nami kolejne lata owocnej współpracy.